Lage kosten, hoog rendement, gelukkige medewerkers

Met 50 % kennis 100% besluiten nemen?

Tijdens de persconferenties heb ik Mark Rutte al vaker horen zeggen dat met 50% kennis 100% besluiten moeten worden genomen. Een mooie manier van zeggen dat je het eigenlijk niet weet, terwijl heel Nederland roept om duidelijkheid. Je moet handelen, knopen doorhakken, zelfs wanneer je niet alles weet. Dat maakt sturen uiterst lastig. Voor de Nederlandse regering, maar ook voor de bestuurders van misschien wel alle Nederlandse organisaties. We hebben in ons leven altijd wel te maken met onzekere factoren. Maar in deze periode helemaal. Zowel persoonlijk, als organisatorisch. We weten niet alles (of alles niet) van tevoren. Bovendien neemt de voorspelbaarheid voortdurend af. Leidinggeven begint steeds meer op gokken te lijken.

Intuïtie of ratio

Besluiten nemen in dergelijke onzekere situaties lijkt tot twee soorten gedrag te leiden: leiders die meer op hun intuïtie afgaan en leiders die meer op basis van hun ratio te werk gaan. Bij toenemende onzekerheid werken we meer intuïtief. Mannen meer dan vrouwen blijkt uit onderzoek. de ratio lijkt het in onzekere tijden te moeten afleggen. Immers, er zijn geen harde cijfers waarop je je beslissing kunt baseren, dan maar op gevoel. Helaas blijkt dat vaak een slechte raadgever te zijn.

Dashboard

Maar hoe kun je de ratio dan inzetten in onzekere omstandigheden? Ook dat hebben we gezien in de laatste persconferentie. Daar werd de vergelijking met het ‘dashboard’ ingevoerd. Op het dashboard staat informatie over verschillende variabelen die allemaal helpen een betere beslissing te nemen. In een auto krijg je bijvoorbeeld gegevens over snelheid, afstand, brandstof, versnelling, e.d. Bovendien ken je de vertraging van de rem (remweg bij bepaalde snelheden), zodat je met die gegevens en de waarnemingen in de omgeving de juiste beslissing kan nemen wanneer iemand plotseling de straat oversteekt.
We kennen allemaal de rondetijden bij het schaatsen die de sporter helpen de juiste beslissing te nemen (op tijd versnellen) om te kunnen winnen.

Reduceren onzekerheden

Wanneer je geen duidelijke ‘meters’ hebt en slechts beschikt over vage informatie met veel waarschijnlijkheden, dan ga je vanzelf zekerheden inbouwen. Of, beter gezegd, risico’s afbouwen. ‘Toch maar langzamer rijden in een straat met veel geparkeerde auto’s en spelende kinderen op de stoep.’

Ik doe het ook op vakantie wanneer ik besluit een lange wandeling te gaan maken in de bergen. Vooraf, door plaatselijk informatie in te winnen over de route en mogelijke gevaren, het weerbericht te bestuderen en de juiste uitrusting te regelen. Tijdens de wandeling, door voldoende kleding, voedsel en water mee te nemen, een (opgeladen) telefoon, kaarten en andere spullen die nodig kunnen zijn. Bovendien informeer ik anderen over de wandeling. Ik hou het weer in de gaten, de afstand en tijd en dus de snelheid, afgezet tegen de kilometers die ik nog moet afleggen. Dit zijn voor mij de cruciale parameters om tot juiste beslissingen te komen. Alleen zo krijg ik betrouwbare informatie op basis waarvan ik kan besluiten door te gaan, in te korten of om te keren.

Meten

Veel organisaties hebben in deze tijd te maken met soortgelijke onzekere omstandigheden. Wat zijn de ‘metertjes’, de kengetallen die je helpen de juiste besluiten te nemen? Hoe en met welke informatie richt jij je dashboard in? Belangrijkste advies is het volgende:
‘Wanneer je vanaf nu begint te meten, krijg je alleen daardoor al meer betrouwbare kennis om toekomstige beslissingen beter te kunnen nemen’.
De betrouwbaarheid van de informatie groeit door het vol te houden. Als ondernemer probeer je allerlei dingen uit. Wanneer je bijhoudt wat de kosten zijn en de effecten (ook bij mislukkingen) helpt dat voor een betere beslissing de volgende keer. Hoe krijg ik een ‘anderhalve meter terras’ rendabel? Hoe kunnen we zo veel mogelijk bezoekers veilig door een museum loodsen? Hoeveel patiënten tegelijk kan ik in mijn tandartspraktijk behandelen? Hoe maak ik de sportschool weer aantrekkelijk voor bezoekers? Welke variabelen heb ik om het verschil te maken? De belangrijkste vraag is wat je vanaf nu dan moet gaan meten? Welke informatie gaat je helpen? Bovendien: wat je aandacht geeft, groeit. Meet liever rendement dan kosten. Of kijk vooral naar bezette tafels in plaats van de lege.

Ik zelf heb gedurende een jaar eens alle auto’s die met pech op de vluchtstrook staan per merk geturfd. (Als je veel in de auto zit heb je daardoor ineens iets te doen…..) Na verloop van tijd ga je een patroon zien. Bepaalde merken komen vaker op de pechlijst voor dan andere. Ook na correctie van aantallen. Dit helpt bij de beslissing voor een volgende aankoop. Meten is weten. Maar je moet wel weten wat je moet meten.
Wanneer je eenmaal die patronen ziet, ontstaat stuurinformatie. Informatie die je kan helpen betere keuzes te maken. Die van 50 % kennis 60 % of
70 % maken. Uiteindelijk neemt de kwaliteit van de besluiten en daarmee het rendement, toe. Je hoeft er minder vaak op terug te komen. Bouw actief aan je eigen voortschrijdend inzicht door bewust en consequent de juiste informatie te verzamelen.

Wij doen het ook en kunnen je helpen dit voor je organisatie goed in te richten. Bel gerust voor een afspraak.
Jan Boekestijn, 06 44264418.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts