Lage kosten, hoog rendement, gelukkige medewerkers

Manage, maar dan relaxt!

Ik hoor het sommigen al vragen, kan dat dan? Wat mij betreft is het antwoord daarop ‘ja, dat kan en is dat voor meer leidinggevende weggelegd dan men denkt.’  Maar niet voor iedereen. Ik zal dat toelichten.

Als manager of leidinggevende sta je voortdurend voor uitdagingen en soms sta je zelfs letterlijk tussen verschillende partijen in. Als je het al die verschillende mensen en partijen naar de zin wilt maken, maak de borst dan maar nat. Of zoals Steve Jobs zegt:

Als leidinggevende is het ondoenlijk om het iedereen naar de zin te maken. Als jij dat als mens wel wilt moet je misschien wat anders gaan doen, zoals ijs verkopen.

Bij elk beroep geldt: als je het kunt (talent) en je vind het leuk (passie) dan doe je dat graag en met ‘twee vingers in de neus’. Als je iets tegen je zin in moet doen, dan kost dat doorgaans veel (en soms te veel) energie.   

Zo is dat ook met leidinggeven: je moet er talent voor hebben en als dat zo is kun je veel bijleren. Leidinggeven of managen is dus echt iets anders dan het inhoudelijke werk binnen je team doen, zelfs als je meewerkend voorman bent.  

Waar gaat het dan fout?

Veel leidinggevenden hebben zich opgewerkt, ze hebben ooit zelf het uitvoerende werk gedaan dat de medewerkers doen waaraan hij of zij nu leiding geven. Daarin schuilen meerdere gevaren:

  • Mensen aansturen om het werk te doen zoals je dat zelf ooit deed. Je eigen manier is de norm.
  • Het werk voor je mensen doen, omdat het dan sneller gaat. 
  • Je wist ooit veel van de inhoud, en denkt dat jouw inzichten over de inhoud nog steeds de beste zijn. Maar de tijd gaat sneller dan je denkt of je misschien ook wel lief is.  
  • Brandjes blussen: zelf aanpakken bij alle mogelijke zaken die misgaan.
  • Te dienstverlenend zijn: iedereen die vragen aan je stelt, meteen helpen.   

Maar wat is het dan wel?

Natuurlijk moet de leidinggevende vooral duidelijkheid scheppen: wat doen we in het team wel, wat niet, hoe gedragen we ons en wat is absoluut onacceptabel. En ook duidelijk maken wat de kaders voor iedereen zijn. Natuurlijk ook het managen van de verwachting en vooral loslaten: het werk met vol vertrouwen aan je mensen overlaten en ook, of zelfs, blij kunnen zijn wanneer ze het anders doen dan jij.   

De manager moet kort samengevat de omstandigheden creëren waarbinnen zijn of haar mensen zo autonoom mogelijk het werk kunnen doen. Het credo op dit gebied van Symion is: to manage is to get things done.  Als je dat lukt ben je een uitstekende leidinggevende die het werk meestal met ‘twee vingers in de neus’ en dus relaxt kan doen. 

Kun je zomaar relaxt managen?

Sommigen wel, die doen dat al van nature. Heel veel anderen niet, maar er is hoop.  Stel, eventueel met hulp van anderen, vast of je (voldoende) management talent hebt, maar onderzoek ook welke competenties je nog zou moeten ontwikkelen. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Cruijf zei ooit: ‘Als je een talent hebt, dan moet je 10.000 uren hard oefenen om dat talent goed te laten werken.’ Hij heeft gelijk, en hij is niet de enige die dat beweert. Als manager is het geen schande om te oefenen, wel om te vechten tegen de bierkaai. Stop daarmee als je dat overkomt.

Tips

  • Mindset veranderen: ontwikkel je van een ‘allemans’ vriend naar een facilitator. 
  • Managen is niet hetzelfde als doen: Immers ‘to manage is to get things done.’ Zorg dat het gebeurt, maar laat anderen het werk doen. Daar zijn ze voor en dat willen ze uiteindelijk ook: zo zelfstandig mogelijk het werk kunnen doen. 
  • Delegeer: Draag werk aan mensen over die je dat kunt toevertrouwen en houd controle louter en alleen op hoofdlijnen.
  • Leer vanuit helicopterview naar het werk te kijken: vanaf afstand zie je weliswaar minder details, maar meer samenhang. Stuur daarop.
  • Laat de details aan je mensen over. Richt je op de hoofdlijnen en op het resultaat.
  • Maak tijd vrij om niets te doen: laat het team het werk doen en relax! De beste ideeën ontvouwen zich in dergelijke perioden van rust. Jij vormt daarop beslist geen uitzondering       

Wij kunnen jou en je collega’s helpen bij het oefenen en bij het leren van deze stijl.    

Alex Janssen, Business coach   

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *